888

În ultimele decenii, eSports au devenit tot mai populare în întreaga lume, precum și în România, însă ce înseamnă cu adevărat acest termen? Ei bine, eSports este o abreviere ce descrie sporturile electronice, un termen ce se referă la activitatea de a practica la nivel competițional și profesionist un joc pe calculator.

De regulă, sporturile electronice sunt practicate în echipă – cele mai populare jocuri fiind League of Legends, Dota2, Counter-Strike: Global Offensive sau World of Warcraft. Până la finalul anilor 2000, sporturile electronice erau practicate doar la nivel de amator, însă platformele de streaming precum YouTube sau Twitch au permis trecerea la un alt nivel.

Unde își au originile eSports? Scurt istoric

Primele relatări ale sporturilor electronice vin din anul 1972, atunci când în luna octombrie – la Stanford University – avea loc prima competiție de acest gen, pentru jocul Spacewar. Acesta a apărut în 1962 și a fost dezvoltat de către Steve Russell. În 1972, studenții de la Stantford erau invitați la ”Un război olimpic intergalactic”, iar marele câștigător avea să primească un abonament pentru un an la celebra publicație Rolling Stone.

Bruce Baumgart a reușit să câștige marea competiție la individual, în timp ce Tovar și Robert E. Maas s-au impus la întrecerea pe echipe. Practic, putem spune că cei 3 reprezintă primele personalități marcante din istoria eSports.

„Era de Aur” a jocurilor video arcade (competițiile se desfășurau la acea vreme doar în acest mod) a fost definită e celebrul joc Space Invaders, lansat de cei de la Taito în anul 1978. În 1980, Space Invaders Championship – competiție organizată de Atari – a strâng nu mai puțin de 10.000 de participanți din Statele Unite ale Americii, fiind prima mare competiție de o asemenea anvergură.

Anii au trecut, iar în 1990, amatorii de eSports au făcut cunoștință cu Street Fighter II – un joc ce a popularizat conceptul de competiție 1 vs 1. În trecut, toate aceste întreceri se bazau pe un scor maxim obținut la joc. De această dată însă, nu toți jucătorii încercau să ajungă la un scor mai mare, ci au fost introduse faze eliminatorii. La începuturile anilor 90, Blockbuster Video a pus bazele World Game Championship, o competiție ce aduna jucători din Statele Unite ale Americii, Canada, Marea Britanie, Australia și Chile. Printre jocurile populare la acea vreme se numărau Virtual Racing sau NBA Jam.

Anii 2000, definitorii pentru competițiile moderne de eSports

La începutul anilor 2000, rata șomajului în Coreea de Sud era extrem de ridicată. Tocmai de aceea, oamenii încercau să își ocupe timpul cu ceva, astfel că jocurile video au devenit una din cele mai populare metode de divertisment. În anul 2000, a fost înființată Asociația Coreeană pentru eSports – o subdiviziune a Ministerului Culturii, Sportului și Turismului.

Tot pe tărâm asiatic, în acea perioadă televiziunile au început să transmită în direct competiții de StarCraft sau Warcraft III. În alte părți de pe mapamond, aparițiile unor astfel de întreceri erau sporadice pe micile ecrane. Încet dar sigur, fenomenul a început să se extindă dincolo de Asia.

Între 2007 și 2009, televiziunea XLEAGUE.TV din Marea Britanie a transmis competiții de eSports, apoi canalul francez Game One a obținut drepturile de televizare pentru Arena Online.

Între 2005 și 2008, celebrul canal TV american ESPN a transmis competiții de eSports, în care jucătorii se întreceau la jocul Madden NFL. În următorul deceniu numărul competițiilor cât și fondurile de premiere au crescut considerabil. Spre exemplu, în anul 2006, Worldwide Webgames Championship a adunat la start 71 de participanți, care au luptat pentru marele premiu în valoare de 1 milion de dolari! În următorii ani au apărut stream-urile live pe YouTube sau Twitch, care au ajutat și mai mult la popularizarea sporturilor virtuale.

Cele mai populare jocuri în momentul de față sunt seriile FIFA – jocul urmând să fie redenumit în EA Sports FC – NBA 2K, dar și Brawl Stars, CS:GO sau League of Legends.

În 2017, s-a discutat chiar despre recunoașterea eSports de către Comitetul Olimpic. Conducerea ar dori însă să aprobe doar întrecerile bazate pe jocuri ce simulează sporturile reale – precum FIFA sau NBA 2K.

Agențiile de pariuri de top oferă acum cote pe eSports

În ultimii ani, cei mai mari operatori din industria de pariuri sportive au introdus în ofertă cote pentru competiții bazate pe cele mai populare sporturi electronice. Astfel, pariorii, inclusiv cei din țara noastră, pot acum să mizeze pe favoriții lor din League of Legends, CS:GO, Valorand, Overwatch, FIFA și nu numai. Pariurile disponibile sunt atât pre-meci, cât și live sau antepost – pentru întrecerile de mare anvergură.

În România, au avut loc în ultimii ani mai multe competiții importante de eSports, găzduite de București sau Cluj-Napoca. De asemenea, există câțiva jucători profesioniști de CS:GO din România, ce au obținut premii importante la competiții de pe mapamond – precum Adrian Guță (XELLOW) sau Cristian Niță (sXe).

Sursa featured image – pexels.com

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *