Ghiduri

6 principii pentru a crea continut viral

Unele lucruri devin populare peste noapte. Altele, ne rămân în minte mult timp după ce le auzim. Articole, video-uri sau reclame, ne captivează și devin parte din viața noastră. Au ceva în comun? Și, mai important, ce lecții ne pot învăța pentru a le aplica la rândul nostru? Jonah Berger, autorul cărții, „Contagious: Why Things Catch On”, ne răspunde la aceste întrebări în cele de mai jos.

Jonah Berger este profesor la Wharton School, în cadrul Universității din Pennsylvania.

Inspirat de succesul cărții sale, a transpus-o într-un curs pe platforma Coursera, din care am desprins 6 principii esențiale.

Le vom analiza pe fiecare în parte, pentru a vedea cum le putem aplica.

Simplu

„Less is more”. Spune-le oamenilor zece lucruri și nu-și vor aminti niciunul. Transmite-le o singură idee și o vor reține, pentru că își vor concentra toată atenția asupra sa.

Prin urmare, pentru a aplica principiul „simplu”, identifică esența ideilor și produselor tale. Chiar dacă sunt complexe și nuanțate, gândește-te la una, poate două caracteristici, care vrei să fie reținute.

Dacă ascultătorul ar rămâne cu o singură idee din mesajul tău, care ar fi aceea?

După ce descoperi esența, include-o în mesajul tău. Analogiile sunt un instrument foarte util în acest demers.

Analogiile iau un element necunoscut și îl compară cu ceva cunoscut. Prin intermediul asemănărilor și legăturilor dintre două lucruri, ne oferă o imagine de referință, cu ajutorul căreia putem înțelege noutatea.

De exemplu, Facebook a fost descris la început ca un anuar de poze online.

Gândiți-vă la acest site ca la o versiune din secolul 21 a clasicului anuar de poze. Acum, milioane de studenți folosesc thefacebook.com pentru a posta imagini cu ei și hobby-urile lor, cât și ca o comunitate virtuală.” – Sandra Hughes, corespondent CBS News, 2005

Neașteptat

Înainte de a trece la al doilea principiu, urmărește această reclamă pentru o mașină de familie, care comunică foarte simplu esența produsului:

Pe lângă faptul că este simplu, mesajul este neașteptat, nu?

Folosind exemplul său, putem să ne gândim de ce este atât de neașteptat. Începe ca o reclamă obișnuită, în care vedem o familie fericită într-o mașină sigură, dotată cu utilități tipice. Astfel, ne formează un tipar cunoscut.

Când identificăm un tipar cunoscut, credem că știm ce se va întâmpla în continuare, doar am mai văzut lucruri asemănătoare de atâtea ori. Moment în care creatorii întrerup tiparul și ne surprind, captivându-ne atenția.

Prin urmare, dacă vrei să surprinzi audiența, întrerupe un tipar cunoscut.

Este important, însă, să nu duci lucrurile la extrem. Deși ar fi surprinzătoare, ar fi de scurtă durată. Oamenii trec repede peste ceva fără sens.

Un alt semnal de alarmă este repetiția. Dacă urmărești încă o dată reclama de mai sus, nu mai este la fel de surprinzătoare. Ține cont de asta în cazul reciclării conținutului neașteptat.

Clar

Claritatea este al treilea principiu care contribuie la reținerea ideilor. Aici, este util să ne amintim de lecția „show, don’t tell”.

Se întâmplă ca de multe ori să nu folosim un limbaj concret când comunicăm. Limbajul de business servește drept exemplu. Citim cuvinte precum interactiv și responsiv, vizionar și inovator, pe care le uităm pe loc.

Uităm aceste cuvinte pentru că nu sunt concrete. Din contră, sunt foarte abstracte. Citindu-le, nu obținem o imagine mentală care să ne ajute să le vedem.

Astfel, pentru a aplica acest principiu, gândește-te dacă audiența poate vizualiza mesajul tău. Își pot imagina oamenii despre ce vorbești? Obțin o imagine clară?

Sarcina ta este să transformi abstractul în concret, ajutându-i să vizualizeze mesajul. Dacă reușești, este mult mai probabil să și-l amintească.

Compania Blendtec transmite un mesaj foarte clar prin campania „Will It Blend?”: blenderele noastre sunt foarte puternice. Dar în loc să ne spună asta, au decis să ne arate:

Credibil

Credibilitatea joacă un rol important în răspândirea unei idei.

Au oamenii încredere în mesajul tău? Dacă nu, cum îl poți face credibil?

Folosind statistici. Și, mai important, prezentând acele statistici într-un context adecvat.

Deși oamenii se încred în statistici, numerele se uită ușor. Însă dacă prezinți numerele într-un context familiar, precum „venitul din anul acesta este de trei ori mai mare decât cel de anul trecut” sau „X este mai mare decât Y, W și Z – la un loc” oferi receptorilor o perspectivă de ansamblu asupra datelor.

Îmbracă datele într-un context ușor de recunoscut, pentru ca audiența să le înțeleagă și să le rețină.

O altă modalitate prin care poți obține credibilitatea consumatorilor este folosirea principiului testable credentials.

La baza principiului stă acțiunea participativă. Determini oamenii să încerce o mostră sau să ia parte la o demonstrație, pentru a se convinge singuri de utilitatea produsului tău.

O reclamă veche a făcut acest lucru foarte eficient. Compania vindea un produs de colorare a părului și a vrut să convingă oamenii că produsul îi va face să arate mult mai tineri. Așa că au creat reclama de mai jos, care îi îndemnă să acopere partea îmbătrânită a omului din poză, pentru a vedea cât de tineri pot arăta dacă le folosesc produsul.

Implicându-se în acest exercițiu, oamenii s-au convins singuri de eficiența produsului.

Povești emoționale

Emoția este cel mai bine transmisă prin intermediul unei povești, fapt pentru Jonah îmbină ultimele două principii.

În crearea poveștilor emoționale, gândește-te cum poți face ca oamenilor să le pese de ceea ce spui. Dacă le pasă de mesajul tău, sunt mai atenți la el, îl rețin și se pot implica personal dacă conține un call to action.

Primul pas pentru a crea o poveste emoțională este să identifici emoția pe care vrei ca oamenii să o simtă. Vrei să se simtă entuziasmați și surprinși sau supărați și tulburați? Gândește-te la încorporarea acelei emoții în povestea ta.

Însă identificarea emoției din fiecare mesaj poate fi dificilă. În situații în care nu iese ușor la suprafață, poți folosi metoda celor 3 de ce-uri. După cum îi spune și numele, întreabă de ce de 3 ori, până când ajungi la ceva esențial.

Ai putea întreba, de exemplu, de ce ar cumpăra cineva o tabletă?

Un răspuns ar putea fi pentru că e un mod mai confortabil de a naviga online. Ar fi un răspuns corect, dar fără emoție. Al doilea de ce poate fi, de vor să navigheze online? Pentru a realiza diverse sarcini și a găsi informații. Și a treia oară, de ce vor să realizeze diverse sarcini? Pentru ca mai apoi să aibă timp să comunice cu cei dragi (desigur, prin intermediul tabletei).

Acum am ajuns la un motiv emoțional.

Folosind acele de ce-uri, identifici emoții și moduri prin care le poți include în poveștile tale. Evocă emoție și vei avea mai multe șanse ca oamenii să-și amintească ideea ta.

O agenție din New York, Droga5, a aplicat foarte bine acest principiu într-un spot pentru Android. În prezent, are peste 26.000.000 de vizualizări:

Pe lângă cele 6 principii, cursul lui Jonah mai conține informații despre cum îți poți crește influența, cum poți genera mai mult word of mouth și despre puterea rețelelor sociale.

Află mai multe despre ele și despre cum poți crea conținut viral, în următoarea sesiune a cursului.

Etichete

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
Close