Campanii de e-mail marketing cu MailChimp

Majoritatea site-urilor oferă posibilitatea de abonare la un newsletter. Odată cu trecerea timpului, însă, numărul de abonaţi creşte,…
MailChimp

Majoritatea site-urilor oferă posibilitatea de abonare la un newsletter. Odată cu trecerea timpului, însă, numărul de abonaţi creşte, iar pentru o gestionare mai uşoară a contactelor şi a conţinutului e-mailurilor, se recomandă un serviciu specializat de e-mail marketing. Eu am testat şi folosit MailChimp şi, în continuare, vă voi arăta de ce îl recomand pentru campanii de e-mail marketing.

Ce este MailChimp?

MailChimp este un serviciu/platformă de e-mail marketing, care ne oferă mai multe opţiuni:

  • crearea și gestionarea listelor de contacte
  • modelarea și gestionarea template-urilor de e-mail
  • crearea, segmentarea, trimiterea și urmărirea unei campanii de marketing.

De unde trebuie să începem?

În momentul în care ne referim la marketing online, nu putem exclude campaniile de e-mail marketing, iar folosirea unui serviciu specializat ne poate scăpa de multe bătăi de cap legate de crearea și gestionarea unui serviciu specific firmei și domeniului de activitate.
Pentru  că toate au un început, primul pas este acela de a crea un cont pe MailChimp. În continuare, putem alege modalitatea de plată aferentă serviciului în funcţie de specificul companiei sau de numărul de contacte înregistrate şi de frecvenţa cu care vrem să le trimitem newsletter. Partea cea mai bună este că pentru un volum de până la 2000 de contacte și 12.000 de e-mailuri trimise pe lună, contul este gratuit.

Pașii necesari pentru trimiterea unei campanii

Acum că avem un cont, trebuie să-l și exploatămCum facem asta?
Orice lucru bun se face în pași mici, dar siguri. Pentru a putea lansa o campanie de e-mail marketing folosindu-ne de MailChimp, trebuie să respectăm următorii pași:

I. Crearea unei liste de contacte.

De la început, vom observa că platforma de la MailChimp este ușor de folosit și foarte interactivă. Câmpurile necesare și suficiente creării unei liste sunt : numele listei, default from name, default replay e-mail și o descriere scurtă pentru a le reaminti oamenilor cum s-au abonat la această listă (această descriere este necesară pentru filtrarea antispam).
Adăugarea de contacte la o listă MailChimp nouă sau existentă se poate face prin următoarele metode:

  • Adăugare manuală
  • Importarea contactelor de pe calculatorul personal prin uploadarea unui fișier CSV sau copierea dintr-un fișier Excel a contactelor dorite.
  • Importarea contactelor de la alte servicii gen SaleForce, Google Contacts, Google docs, Zoho etc.

Este important de știut că, la importarea contactelor, nu se trimite e-mail de confirmare către abonat, iar contacte precum office@nume_domeniu sau contact@nume_domeniu nu vor fi acceptate. Pentru un contact, pe lângă adresa de e-mail (care este minimul necesar), putem adăuga mai multe câmpuri suplimentare cum ar fi nume, prenume, data nașterii, țară etc. Cu cât avem mai multe date, cu atât putem targeta mai bine viitoarele campanii.
Tot în cadrul unei liste se pot crea și grupuri de interese. Un contact poate fi asociat unuia sau mai multor grupuri de interese.

II. Crearea unui template de newsletter

Campaniile pot fi trimise în format plain text sau HTML. Pentru trimiterea în format HTML, MailChimp oferă mai multe template-uri pe care utilizatorul le poate folosi. Acestea sunt ușor de customizat, deoarece MailChimp pune la dispoziție o interfață interactivă vizual, de unde se pot modifica culorile, textele și imaginile ce vor apărea în template.
Alte variante pentru crearea unui template sunt următoarele: fie se face importul codului HTML aferent unei campanii, prin uploadarea unui fișier HTML sau se creează un template custom prin folosirea  unui editor de tipul WYSIWYG. Este foarte important de știut faptul că în codul template-ului se pot integra tag-uri specifice sistemului sau listei pentru care este folosit template-ul (de exemplu, numele asociat contactului |*NAME*|).
Lista completă cu tag-urile puse la dispoziție de Mailchimp este aici . În cadrul fiecărui template se poate integra conținut dinamic, acest lucru făcându-se prin adăugarea unui atribut mc:edit i în cadrul tag-ului HTML pe care îl dorim dinamic.

III. Crearea şi trimiterea unei campanii

După ce am întocmit lista de contacte și am creat un template de e-mail, putem trimite, în sfârșit, o campanie. Procesul de trimitere a unei campanii implică următorii 5 pași:

  • Alegerea unei liste exacte spre care dorim să trimitem campania.
  • Setarea numelui campaniei, subiectului și a datelor expeditorului. Foarte utile sunt opțiunile de tracking și social media (integrarea automată cu Twitter sau Facebook, astfel că în momentul trimiterii campaniei, MailChimp postează automat un text pe cele două platforme de socializare) care pot fi activate pentru fiecare campanie în parte. Opțiunea de tracking ne oferă informații referitoare la numărul de e-mailuri deschise, click-uri date pe link-urile din e-mail și ne permite integrarea cu Google Analytics (avem nevoie de ID-ul contului de la Google Analytics).
  • Selectarea unui template și adăugarea conținutului dinamic.
  • Introducerea textului alternativ pentru adresele de e-mail care nu pot să afișeze conținutul în format HTML (important pentru protecția antispam).
  • Verificarea și corectarea setărilor campaniei: previzualizarea e-mailului, trimiterea unui e-mail de test sau testarea e-mailului cu tool-uri specifice, iar dacă totul este în ordine, campania poate fi trimisă sau programată pentru a se trimite automat la o anumită dată și oră.

Campania a fost trimisă. Misiune încheiată?

Imediat după trimiterea unei campanii, se poate vizualiza un raport cu detaliile legate de impactul pe care l-a avut campania trimisă de noi: rata de deschidere, numărul de click-uri, numărul de like-uri  pe Facebook (dacă a fost adăugat în campanie un tag pentru înregistrarea like-urilor de  pe Facebook), dacă a fost sau nu campania retrimisă de client mai departe, câți clienți s-au dezabonat în urma campaniei trimise, care dintre link-urile din cadrul campaniei au fost accesate cel mai des, din ce ţară au deschis clienţii campania etc.
Automat se face o comparaţie şi cu statisticile din industrie şi cu statisticile campaniilor trimise anterior. Analizând toate rapoartele, un specialist în marketing va putea afla informaţii prin care să optimizeze următoarele campanii și impactul pe care acestea îl vor avea, direct sau indirect, în vânzările firmei.

Pentru programatori

Pentru integrarea serviciului de e-mail marketing de la MailChimp cu aplicaţiile online, aceştia pun la dispoziție un API, uşor de folosit şi destul de puternic, dat fiind că a ajuns deja la varianta 1.3. Asociat fiecărui cont creat, vom găsi un API Key.
Adresa la care putem comunica cu API-ul MailChimp este http://<dc>.api.mailchimp.com/1.3/ , unde <dc> este „datacenter-ul” folosit de API Key-ul asociat contului nostru. De exemplu, pentru cheia „myapikey-us2” va trebui să înlocuim <dc> cu „us2” astfel rezultă următoarea adresă http://us2.api.mailchimp.com/1.3/ la care putem să ne conectăm.
Modalităţile prin care se poate comunica cu API-ul  oferit de MailChimp sunt următoarele:

  1. API Wrappers – sunt deja implementate câteva wrappere pentru unele limbaje cunoscute. Acestea sunt uşor de folosit şi ne scutesc de grijile legate de transportul şi codarea datelor transferate între aplicaţia noastră şi MailChimp. Lista completă de wrappere o găsiţi aici.
  2. Protocolul XML-RPC – se poate implementa o librărie de tip XML-RPC, specifică limbajului dorit, însă nu este una dintre opţiunile recomandate de MailChimp, deoarece este mai dificil de implementat şi nu toate funcţiile din API-ul MailChimp suportă XML-RPC.
  3. Obiect JSON – parametrii de intrare şi cei de răspuns asociaţi unei metode din API-ul MailChimp sunt de tip JSON. Nu toate metodele pot folosi obiecte JSON, însă aceasta este direcţia pe care va merge MailChimp o dată cu apariţia noului API.
  4. Variabilele GET/POST serializate – sunt recomandate doar pentru metode simple cum ar fi, de exemplu, abonare/dezabonare de la o listă.

Metodele oferite de MailChimp sunt grupate pe mai multe categorii, unele dintre cele mai folosite metode fiind:

  1. Metodele referitoare la campanii (crearea unei campanii, ştergerea unei campanii, modificarea unei campanii, programarea unei campanii, trimiterea unei campanii, listarea unei campanii, preluarea de conţinut dintr-o campanie, testarea unei campanii etc.).
  2. Metodele legate de  statistici referitoare la campanii (membrii unei campanii, statistici legate de câte vizualizari totale/unice a avut o campanie, câte click-uri totale/unice s-au dat pe link-urile campaniei, de câte  ori şi din ce ţară a fost accesată o campanie, câte adrese de e-mail au generat hard bounce sau soft bounce, informaţii preluate de pe Google Analytics, top 5 domenii asociate adresei de e-mail etc.)
  3. Metodele referitoare la listele existente în MailChimp (abonarea/dezabonarea unei adrese de e-mail la newsletter, modificarea informaţiilor asociate unui abonat, segmentarea abonaţiilor, preluarea tag-urilor folosite sau disponibile pentru o listă, preluarea membrilor asociaţi unei liste, informaţii detailate per membru, ultimele activităţi făcute de un membru, adăugarea/modificarea/ştergerea unui grup de interese etc.)
  4. Metodele cu care se gestionează template-urile (creare/modificare/dezactivare/reactivare template, listare template-uri, informaţii template etc.).

O listă detaliată cu metode şi exemple de folosire a metodelor se poate găsi aici.
O altă facilitate oferită de MailChimp o reprezintă webhook-urile. Acestea se pot executa în urma unor anumite evenimente cum ar fi abonarea sau dezabonarea unui client la o listă, modificări ale profilului clientului sau trimiterea unei campanii.

Concluzie

După cum am spus la început, folosirea unui serviciu specializat de e-mail marketing este necesară mai ales când creşte numărul abonaţilor şi conţinutul newsletter-ului se diversifică. Nimeni nu îşi doreşte ca e-mailurile să ajungă prea târziu sau să aterizeze direct în bulk. Dintre toate soluţiile de e-mail marketing, eu am ales să vă prezint MailChimp pentru că oferă o interfaţă prietenoasă, este uşor de folosit şi poate fi integrat fără probleme într-o aplicaţie online.

Total
2
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

POSTĂRI ASEMĂNATOARE