Cine este PAC-MAN? Salutare, modulul Voyager 1 a fost lansat in 1977, si contine un disc aurit ce sintetizeaza istoria noastra, de la muzica la imagini cu cei mai buni sportivi ai vremii, peste 115 imagini, sunete naturale, melodii si multe alte notiuni ce ne definesc pe noi ca oameni, cu speranta ca poate, candva, o civilizatie avansata ar gasi discul respectiv si ar afla despre existenta noastra. In filmul Pixel, din 2015, este prezentat un nou concept..ce s-ar fi intamplat daca modulul ar fi fost lansat la cativa ani distanta, in 1982, dupa inventarea jocului PacMan din 1980. Cu siguranta jocul ar fi fost inclus pe disc, civilizatiile extraterestre ar fi vazut discul cadva..cum l-ar fi interpretat..in pelicula Pixels, pacman devine antagonistul, personajul malefic..insa in realitate, cine este Pac Man..si, este pacman malefic?

Aventura este o notiune ce ii lipseste cu desavarsire lui PacMan, joc ce in spatele aparentelor, in spatele simplitatii, ascunde sau cel putin asa imi place sa cred, intelesuri mai profunde. Trebuie sa existe ceva in spatele melodiei generice, melodie foarte asemanatoare de altfel cu A night in Tunisia, de Miles Davis si Charlie Parker. Pentru ca, spre deosebire de clasicul Space invaders, in loc de extraterestrii care ataca din cer, Pac-Man este atacat de fantome, Inky Blinky Pinky si Clyde, ca sa fiu mai exact. Intre timp ce majoritatea oamenilor privesc fuga catre monezi prin labirint si lupta impotriva fantomelor ca pe o metoda simpla de relaxare, alte persoane isi imagineaza un cu totul alt fir narativ.

In primul rand, simpla repetitie creaza un efect narcotic…daca esti suficient de bun la acest joc, abilitate cu care nu multi indivizi se pot lauda, jocul nu pare sa aiba un sfarsit pentru tine..Cand termini un labirint, nu esti felicitat, nu esti rasplatit in niciun fel, ci, incepi acelasi proces in acelasi labirint..cu toate astea continui sa joci si ramai prins in febra Pacman..aceasta nu este doar o aluzie la melodia Pacman fever de Buckner & Garcia.. aici ma refer la fenomenul descris de Martin Amis in cartea sa Invasion of the space Invaders in care relateaza cazul unor persoane cu speicificele Maini pacman, mai exact, maini ale caror degete erau sangerii din cauza frecarii pentru un timp indelungat de controllerul masinariei pacman. Implicit, autorul a vazut de mai multe ori urme de sange pe respectiva maneta, ceea ce dovedeste ca in substrat jocul creeaza o oarecare dependenta.

Cu toate acestea, Billy Mitchell a reusit in 1999 sa obtina primul scor perfect in acest joc..dar tocmai am spus ca jocul nu are sfarsit..asa ca, in ce consta acest scor “perfect”..ei bine, cu toate ca Toru Iwatani, creatorul jocului nu a planificat un nivel final al jocului, ei bine, billy l- a gasit. 256 este ultimul posibil nivel in care indiferent de ce abilitati ai, nu poti trece..nu pentru ca dificultatea ar fi deosebita fata de celelalte nivele, ci din cauza unui bug, al unei erori cauzate de calculul simbolurilor utilizate la defniriea numarului nivelului. Din cauza codului care incearca sa reproduca 256 de fructe, cu 236 mai multe decat ar putea afisa sistemul..ei bine, acesta corupe imaginea labirintului treptat, pana cand informatia excesiva este suprascrisa pe mapa initiala a jocului, facand imposibila colectarea tuturor punctelor necesare.

Cand ne uitam din exterior, joculetul nu pare sa indice nimic despre motivul pentru care PacMan ar putea fi malefic..claustrofobia.. repetitia de care vorbeam mai devreme nu este experimentata doar de tine ca jucator, ci si de pacman ca personaj. Acest concept este preluat din cartea lui Steven Poole, Trigger Happy pe care v-o recomand tocmai datorita perspectivei prezentate. Pac Man reprezinta stramosul personajului modern din fimele horror, captiv intr-un univers unde orice iesire, reprezinta paradoxal o intrare in acelasi univers, asemenea labirinturilor imaginate de Jorge Luis Borges. Ca si cum circumstantele nu sunt suficient de rele, nu numai ca esti ratacit intr-un ciclu infinit, ci simultan trebuie sa te feresti si de niste entitati care devin progresiv mai agresive pe masura ce inaintezi in nivel.

Sa nu trecem cu vederea multitudinea de alte jocuri, serii animate si spin off uri create pe baza jocului original, aditii ce evident au ajutat putin la conturarea unei povesti mai complete ale antagonistului pac man. In primul rand, personaje precum Ms pac Man sau baby pacman nu influenteaza caracterizarea originalului. Plecam de la inspiratia personajului in sine, si anume Popeye Marinarul, care asemenea lui PacMan se foloseste de mici ajutoare pentru a combate sa spunem, pericolele aparute. Spanacul lui Popeye reprezinta granulele ajutatoare ale lui Pacman, care ii ofera o imunitate temporara in fata fantomelor. Avand in vedere ca in problema pusa se afla un conflict, nu putem sustine ca una dintre parti are dreptate, exista posibilitatea ca pac man sa fie un intrus in taramul fantomelor, caz in care reactia lui Blinky, Inky Pinky si Clyde este justificata, sau, de ce nu, opusul.

Acest echilibru dintre bine si rau, se inclina in directia iubitului personaj din titlu, in momentul in care Editia Championship 2 este publicata, editie in care pacman este atat de puternic incat fantomele nu ii mai pot face rau..nu numai ca nu ii pot face rau ci nici nu o fac, personajul trebuie sa treaca pe langa ele in timp ce acestea dorm, pentru a trezi o reactie agresiva in ele. Lucrurile incep sa se lege in 2013, cand seria televizata Pac Man si aventurile spectrale, este difuzata pentru prima data pe Disney XD. Acest desen animat ilustreaza cele 4 fantome ca fiind spirite bune care lucreaza pentru Lord Betrayus, insa incearca sa il ajute pe pacman in secret cu speranta ca vor putea fi readuse la viata de acesta…In schimb, granulele se afla la dispozitia cunoscutului personaj ce le foloseste pentru a se razbuna.

In 1984 jocul Pac Land isi face aparitia si, evident structura jocului in sine este diferita dar ce mi-a atras atentia este actiunea, prin care putem intelege limpede ca fantomele despre care am tot vorbit, nu sunt nici macar fantome. Populand un oras, conducand masini, avioane..acestea chair isi arunca ceea ce par a fi copiii lor de la inaltime in scopul opririi lui Pacman…pe langa ceea ce este vizibil, una dintre scenele cinematice ale jocului il infatiseaza pe blinky, fantoma rosie, agatandu-se intr-un cui in incearcarea de a=l prinde pe pacman, moment in care, invelisul rosu al acestuia se rupe scotand la iveala piele. Intr-o scena cinematica urmatoare, putem vedea ca Blinky este mai degraba o creeatura deghizata si nici decum un spirit.

Cand nu ne sunt oferite suficiente informatii despre un anumit fenomen, instinctiv incepem sa le cautam noi iar daca nu le gasim nici atunci, nu ne ramane decat sa le inventam. Zach Weiner a creat o banda desenata in stilul grotesc al lui Franz kafka, prin care il ilustreaza pe pac man ca om, ce se trezeste dimineata sub forma unei guri, reducand astfel omul strict la necesitatile trupesti, hrana..Fantomele pe de alta parte reprezinta oamenii morti ca nu mai pot manca, detestand astfel gura ratacitoare din labirint. Este o imagine destul de infricosatoare si ilustratiiile nu ajuta, insa la asta se rezuma tot jocul, trebuie sa consumi pentru a supravietuii. In acest context, singurul tau scop e sa consumi, iar cel al fantomelor este sa te prinda. In momentul in care ai parcurs si nivelul 256, ai mancat tot ce se putea, ti-ai indeplinit scopul..fantomele ulterior te vor prinde inevitabil, caz in care si ele si-au indeplinit scopul final…ramanand ulterior intr-un univers gol..fara insemnatate.

O alta interpretare excelenta vine din partea desginerului Travis Pitt prin intermediul ilustratiei acestuia, intitulata The madness of mission 6. Acesta relateaza povestea fictiva a cosmonautului Nikolai Peckman, care in 1976 a plecat intr-o misiune, numita, misiunea 6, ce avea ca scop studiul nivelului de radiatii ce a ucis cei 4 cosomonauti trimisi in aceiasi misiune anterior dar care nu s-au mai intors. Dupa 3 zile petrecute pe modulul spatial, Pacman a inceput sa piarda conexiunea cu Pamantul sustinand ca cei 4 astronauti decedati il bantuie, decazand astfel psihic si devenind dependent de medicamentele de la bord, reprezentate in joc prin granulele de putere ce il ajuta sa “invinga” spiritele..adica in realitate, sa invinga teama. Deznodamantul este asemenea celui din joc, unul tragic pentru eroul nostru.

Cu toate ce ultimele 2 interpretari sunt povesti, inventii ale unor oameni creativi, este adevarat ca PacMan poate scapa din universul labirintului, nu pentru mult timp, dar poate. Trecem cu vederea de cele mai multe ori tunelurile din partea stanga si dreapta ale hartii jocului, tuneluri utilizate de PacMan nu pentru a evada, ci pentru a trece dintr-o parte in alta a hartii. In jocuri precum Atari s Asteorids, nava poate parcurge harta in aeeasi maniera, insa mai repede. la ce ma refer? Ei bine lui PacMan in iia 0.5 secunde pentru a parcurge distanta de la un tunel la altul, pe cand nava din Ataris Asteroids finalizeaza trecerea instantaneu, ceea ce inseamna ca implicit, exista o portiune de harta de aproximativ 6 puncte in care Pacman dispare din universul jocului, intr-un loc necunoscut.

Acestea fiind spuse, ajungem la concluzia ca PacMan este probabil primul joc metafizic creat vreodata. Asemenea orizontului evenimentelor unei gauri negre, despre care am vorbit in episodul trecut, peretii tunelurilor din pacman ascund un spatiu, pe care insa nu il putem vedea. Cat despre PacMan, nu putem stii cu adevarat cine este sau ce intentii are..poate ca tot farmecul jocurile arcade ale anilor 80 consta in necunoscut si in posibilitatea jucatorului de a interpreta actiunea cum doreste…vrei sa il consideri pe PacMan un erou clasic? vrei sa il consideri un simbol al disperarii si ratacirii umane? Ambele variante sunt corecte, in fond, totul depinde de viziunea si imaginatia ta.

Acest articol a fost facut de catre ScienceFacts si adaptat de catre Geeki.ro, va rugam sa vizionati si video-ul din inceputul articolului acesta fiind foarte bine explicat cu imagini si parti video intuitive. Daca v-a placut acest articol va rugam sa tineti cont ca va puteti abona la canalul ScienceFacts si chiar dona pe Patreon-ul acestui canal.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.