Pe 12 februarie, înainte de a fi publicată în mod oficial, a apărut pe internet un articol academic, în care șase cercetători de la Universitatea de Tehnologie a Informației din Copenhaga au demonstrat cum aceeași rețetă folosită de ChatGPT pentru a genera răspunsuri complexe la solicitările utilizatorilor, poate fi aplicată și pentru jocurile video. Reușind să se bazeze pe primele două jocuri Mario, adică Super Mario Bros (din 1985) și Super Mario Bros: The Lost Levels (din 1986), echipa de cercetători a reușit să creeze un instrument care generează nivele random, dar care pot fi jucate, adaptându-se la așteptările și dorințele utilizatorilor.
Cu toate acestea, MarioGPT este primul generator de nivele care nu doar că „generează nivele variate, dar poate fi, de asemenea, bazat pe propuneri text pentru a controla generarea de nivele”, explică cercetătorii în introducerea articolului lor. În realitate, conținutul creat de MarioGPT este legat de „prompturi”, acele combinații de cuvinte mai mult sau mai puțin raționale, intrate în bara de căutare a unei inteligențe artificiale precum Dall-E pentru a obține rezultate mai mult sau mai puțin precise. În cazul MarioGPT, inteligența artificială îți permite să joci pe frecvența anumitor elemente de joc, inamici și multe altele. Articolul cercetătorilor dă câteva exemple: „multe conducte, mulți inamici, puține blocuri, înălțime scăzută”. Acestea sunt câteva din posibilitățile oferite de MarioGPT, care ne arată că inteligența artificială nu se limitează doar la generarea de imagini, ci poate fi folosită și pentru a crea nivele noi în jocuri precum Super Mario Maker.
Pentru a obține acest rezultat, cercetătorii danezi s-au bazat pe modelul de inteligență artificială GPT-2, după cum menționează TechCrunch: un model mai vechi decât cel folosit de ChatGPT și mai puțin capabil de a imita limbajul uman. Cu toate acestea, acest lucru nu a fost o problemă în cazul MarioGPT, deoarece grupul de academicieni l-au folosit în schimb pentru a genera coduri: MarioGPT a învățat treptat să identifice modele de coduri similare (elemente de gameplay, inamici, etc.), apoi le-a repetat în conformitate cu logica jocului. Rezultatul? Un program de calculator foarte inteligent, capabil să identifice și să reproducă elemente de joc foarte complexe prin simple instrucțiuni de tip text.
În mod evident, cei de la MarioGPT se așteaptă ca utilizatorii să aibă cunoștințe de bază despre dezvoltarea jocurilor video și să cunoască cum se rulează codul în Python 3.8, așa cum afirmă informațiile de pe site-ul Slash Gear. Cu toate acestea, progresul tehnologic nu se oprește aici. Deși, la momentul actual, programul poate genera doar un singur tip de inamici (Goombas sau Koopas) în același timp, potențialul acestei tehnologii se poate extinde în viitorul apropiat. Acest lucru a fost confirmat și de cercetătorul Shyam Sudhakaran, în cadrul unui interviu acordat publicației TechCrunch, declarând: „În viitor, cu un set de date și prompturi mai complexe, poate va fi nevoie să folosim un model mai sofisticat precum GPT-3”. Cu toate acestea, obiectivul principal al MarioGPT rămâne mai mult științific decât distractiv, deoarece aceasta tehnologie se bazează pe principiul generării procedurale a jocurilor video prin intermediul diferitelor prompturi.