Într-o mișcare fără precedent, Comisia Europeană a luat măsuri pentru a schimba fundamental modul în care companiile tehnologice majore operează în Uniunea Europeană. Cu intrarea în vigoare a noului Act privind Piețele Digitale (DMA) în mai 2024, se deschide oportunitatea ca iOS, sistemul de operare al Apple, să fie mult mai deschis altor jucători de pe piață, inclusiv serviciilor de plată ca Google Pay și magazinelor de jocuri, cum ar fi Epic Games.
Ce aduce DMA și cine sunt cenzorii?
DMA stabilește reguli stricte pentru companiile tehnologice care au o influență semnificativă asupra piețelor digitale. Acești „cenzori” sunt definite ca firme care oferă servicii online folosite de cel puțin 45 de milioane de utilizatori activi lunar în cel puțin trei țări europene și au venituri anuale de peste 7,5 miliarde de euro în Europa. Aceste servicii pot include sisteme de operare, browsere web, platforme publicitare, rețele sociale, magazine online și servicii cloud, printre altele.
Cine sunt cenzorii și ce servicii sunt afectate?
Comisia Europeană a identificat șase mari companii drept cenzori ai pieței digitale, fiecare cu serviciile sale specifice:
- Alphabet – responsabil pentru sistemul de operare Android, motorul de căutare Google, serviciul Google Maps, magazinul Play, platforma de publicitate Google și serviciul Google Shopping.
- Amazon – care operează Marketplace și platforma de publicitate Amazon.
- Apple – cunoscut pentru App Store, sistemul de operare iOS și browserul Safari.
- ByteDance – dezvoltatorul popularului TikTok.
- Meta – compania care deține rețelele sociale Facebook și Instagram, mesagerii precum Messenger și WhatsApp, platforma sa de publicitate și Magazinul Meta Marketplace.
- Microsoft – creatorul sistemului de operare Windows și deținătorul rețelei sociale LinkedIn.
Cu aceste reguli, DMA își propune să asigure că acești cenzori nu pot bloca utilizatorii în propriile lor ecosisteme și să promoveze concurența. Aceasta înseamnă că trebuie să permită și să faciliteze utilizarea altor servicii și aplicații, precum și să ofere utilizatorilor opțiunea de a alege servicii alternative, inclusiv de a dezinstala cu ușurință aplicații preinstalate.
Ce înseamnă DMA pentru iOS și Google Pay?
Pentru Apple, aceasta înseamnă că trebuie să facă schimbări majore în modul în care operează iOS. Utilizatorii europeni vor putea să instaleze aplicații din alte surse decât App Store, să utilizeze metode de plată alternative și să schimbe cu ușurință aplicațiile implicite, cu opțiunea de a le dezinstala.
În ceea ce privește Google Pay, această măsură ar putea deschide drumul pentru această platformă de plată să fie integrată mai strâns în iOS, oferind utilizatorilor mai multe opțiuni pentru efectuarea plăților mobile.
Amenzi drastice pentru nerespectarea DMA
Nerespectarea noilor reguli DMA poate duce la amenzi considerabile. Comisia Europeană are dreptul să impună amenzi de până la 10% din veniturile globale ale unei companii pentru prima încălcare și până la 20% în cazul încălcărilor repetate. În cel mai grav scenariu, o companie ar putea fi obligată să își închidă operațiunile în UE.
Cenzorii au timp până în 6 martie 2024 pentru a aduce platformele și serviciile lor în conformitate cu DMA. Asta înseamnă că Apple ar trebui să pregătească o versiune a iOS care să respecte noile reglementări, ceea ce ar putea să apară într-o actualizare majoră în cursul anului următor. Acesta este un pas semnificativ spre deschiderea platformei iOS, dar cu siguranță va ridica și întrebări cu privire la modul în care alte piețe se vor adapta la noile reguli. În cele din urmă, utilizatorii europeni pot anticipa mai multă libertate în alegerea și personalizarea experienței lor digitale. Este încă de văzut dacă aceste schimbări vor ajunge și la utilizatorii din SUA sau alte regiuni din lume.