Într-o lume în care sustenabilitatea devine din ce în ce mai importantă, industria auto face pași semnificativi spre un viitor mai verde. Un exemplu recent și impresionant este dezvoltarea unui prototip de motor electric de către Institutul Fraunhofer, în colaborare cu parteneri din industria auto. Acest motor nu doar că promite o durată de viață extinsă, capabil să funcționeze pe milioane de kilometri, dar este și proiectat cu gândul la reutilizare și reciclare, oferind o soluție inovatoare la provocările ecologice actuale.
În contextul în care vehiculele electrice sunt considerate cu adevărat ecologice doar după parcurgerea a 90.000 km, acest nou prototip vine să alinieze tehnologia vehiculelor electrice (VE) cu reglementările ambientale tot mai stricte. Prin posibilitatea reutilizării motorului pe milioane de kilometri în diferite vehicule, inovația ar putea contribui semnificativ la reducerea impactului ecologic al mașinilor electrice și la susținerea unui viitor mai durabil.
Proiectul REASSERT, condus de Institutul Fraunhofer, își propune să reinventeze gestionarea motoarelor electrice la sfârșitul ciclului de viață. Acesta stabilește un proces complet, de la inspecția inițială a motoarelor pentru clasificare, la demontare, curățare, diagnosticare a componentelor și până la remanufacturare. Fiecare etapă este concepută pentru a maximiza reutilizarea și durata de viață a motoarelor. De exemplu, în timpul recondiționării, un carter ușor uzat ar putea fi restaurat pentru reutilizare. Această abordare modulară și flexibilă promite să reducă consumul de materii prime și să minimizeze deșeurile, aliniindu-se cu principiile economiei circulare.
Un rol crucial în acest proces îl joacă un instrument de inteligență artificială, dezvoltat în cadrul proiectului, care ajută la alegerea celei mai potrivite strategii de conservare a valorii pentru fiecare motor. Accesând datele produsului și procesului salvate într-un jumeau numérique (dublu digital), acest instrument optimizează alegerea între reutilizare, reparație, remanufacturare și reciclare. Scopul final este de a proiecta un prototip de motor electric adaptat economiei circulare, ușor de demontat și aplicabil diferitelor strategii de conservare. Această dezvoltare inovatoare ar putea nu doar să extindă durata de viață a motoarelor, dar și să transforme radical modul în care sunt utilizate în industria auto, contribuind astfel la o reducere semnificativă a amprentei ecologice a vehiculelor electrice.
Cu toate acestea, această inovație ridică întrebări importante despre viitorul mobilității electrice. Pe de o parte, vor fi consumatorii pregătiți să accepte un motor recondiționat în vehiculul lor, în ciuda avantajelor ecologice și a potențialului de reducere a costurilor? Pe de altă parte, cum se vor compara costurile de retrofitare a unui motor existent cu cele ale unui motor nou, posibil dotat cu tehnologii mai recente? Aceste întrebări subliniază importanța unei reflecții aprofundate asupra adoptării unor astfel de inovații într-o piață în continuă evoluție.
[SURSA]

