trenuri ultra-rapide
trenuri ultra-rapide

Japonia și China au o mare dispută cu privire la ce țară domină tehnologia de construire a trenurilor ultrarapide și levitative. Ca „trofeu”, câștigătorul va putea servi o piață globală estimată la 2 trilioane de dolari.

Disponibile pentru distanțe scurte, trenurile de levitație magnetică – sau maglev – folosesc magneți pentru a aluneca pe șine într-un mod foarte rapid și fără frecare. Puterile asiatice investesc acum în crearea de linii interurbane pe distanțe lungi.

În Japonia, Central Japan Railway Co. investește 9 trilioane de yeni (aproximativ 86 de miliarde de dolari) în construcția maglevului care va face legătura între orașele Tokyo și Osaka. Cu o valoare ridicată datorită sapaturilor, se așteaptă ca proiectul să fie gata până în 2037.

Pe de altă parte, proiectul chinez de tren ultrarapid este estimat la 100 de miliarde de yuani (15 miliarde de dolari SUA). În ciuda întârzierilor inițiale, se așteaptă ca linia care va lega Shanghai de orașul port Ningbo să fie finalizată în 2035.

Experții subliniază că țara asiatică care livrează primul proiect de transport pe distanțe lungi va avea avantajul de a exporta tehnologia. Drept urmare, guvernele locale au alocat milioane de dolari ambelor proiecte.

Rivalitate tehnologică

„Tehnologia Maglev are un potențial enorm de export. Prin urmare, proiectele interne din China și Japonia sunt ca niște vitrine pentru lume ”, spune Christopher Hood, profesor la Universitatea Cardiff, la portalul Japan Times .

El subliniază că, în ciuda tradiției japoneze a trenurilor glonț, China dezvoltă proiecte mai ieftine. Astfel, chinezii au depășit deja rivalii în anumite ocazii, cum ar fi în construcția căii ferate de mare viteză care leagă Jakarta de Bandung, în Indonezia.

„Există sentimentul că în lumea tehnologică, Japonia se încadrează în spatele Chinei”, relatează Hood. „Deci, dacă vor putea completa această tehnologie mai devreme, va fi o chestiune de mândrie națională imensă”.

Marian Ciobanu, redactor-şef la Geeki.ro, pasionat de tehnologie, maşini, divertisment, ştiinţă şi jocuri video. A fost fondator și redactor-șef la BetIT (2014-2018), iar din 2019 conduce Geeki.ro,...