Tehnologie

Este metaverse-ul deja în curs de dispariție?

Metaverse-ul, care a fost subiectul principal al tehnologiei în ultimii doi ani, pare să fi pierdut din interes. Dacă studiem Google Trends, unde sunt urmărite căutările pe termen scurt și lung, putem observa o scădere a interesului pentru acest concept de la momentul când Mark Zuckerberg a anunțat transformarea Facebook într-o lume 3D și a adoptat Meta ca noua identitate corporativă a companiei sale. Deși aceasta a fost o schimbare semnificativă, interesul pentru metaverse s-a întors acum la nivelul inițial. Fără îndoială, acest lucru ar putea fi un indiciu în legătură cu faptul că această tehnologie ar putea fi doar una din multele care vin și trec, fără să reușească să devină parte integrantă a viitorului. Cu toate acestea, există și posibilitatea ca această tehnologie să devină prezentă în viața noastră de zi cu zi, în viitorul apropiat.

Chiar dacă faptul că interesul pentru o anumită categorie de tehnologie scade nu este deloc un semnal că aceasta va dispărea pentru totdeauna, este nevoie să ne întrebăm de ce entuziasmul față de metaverse a scăzut. În cazul domeniului inteligenței artificiale, care se află de decenii pe scena tehnologică, se știe că există „ierni” în care optimismul scade, însă, în prezent, AI schimbă lumea într-un mod profund, atât pozitiv, cât și negativ, mai mult decât s-ar fi putut prezice. Astfel, putem considera că, în cazul metaverse-ului, nu există un singur motiv pentru scăderea entuziasmului față de acesta, ci mai degrabă există mai multe cauze care sunt în joc – precum popularitatea scăzută a realității virtuale sau preocuparea cu privire la securitatea și regulile de comportament în mediul online.

Și totuși, în ciuda tuturor scepticilor, AI-ul a reușit să cucerească rapid publicul. Toți cei care au refuzat să creadă în exuberanța irațională a metaversului au fost nevoiți să se oprească și să facă o pauză după ce au petrecut doar câteva minute de joacă cu ChatGPT sau DALL-E 2 de la OpenAI. Este evident că această tehnologie are un impact covârșitor asupra vieții noastre, dar asta nu înseamnă că va reuși să se ridice la 90% din promisiune. De asemenea, poate crea mai multe probleme decât ar rezolva. Cu toate acestea, va începe să fie un domeniu important încă de anul acesta, deoarece chiar și Zuckerberg a spus că prioritatea sa pentru Meta în 2023 va fi acest domeniu.

Chiar și așa, poziția deja instalată și consolidată a Meta pe piața metaversului a dus la o îngrijorare din ce în ce mai mare în rândul industriei IT, deoarece aceasta poate duce la o creștere a puterii de influență a companiei, ceea ce nu este deloc îmbucurător pentru ceilalți participanți. Acest lucru a fost însoțit de asemenea și de o neîncredere în rândul celor care privesc cu suspiciune orice ține de Zuckerberg. În acest sens, Meta a decis să facă parteneriate cu alte companii, cum ar fi Microsoft, pentru a se asigura că nu există nicio șansă ca ea să domine pe deplin această industrie, și să încerce să arate că această schimbare majoră în computere ar putea fi benefică și pentru alți participanți.

Dar, hype-ul autodefinit poate avea și consecințe negative, lăsând mai mulți oameni sătui decât entuziasmați. La conferința Meta Connect din 2021, Mark Zuckerberg a prezentat un video exagerat și impresionant, în care doi prieteni asistau la un concert al lui Jon Batiste. Unul dintre ei era prezent prin intermediul ochelarilor metaverse, iar al doilea (presupunem) în realitate – și experiențele lor nu se diferențiau între ele. Cu toate acestea, această prezentare a fost puțin mai apropiată de realitate.

Însă chiar și cu progresele din domeniul tehnologiei 3D, proiectul metaverse se confruntă cu o provocare enormă. Realizarea unui astfel de proiect presupune încapsularea tehnologiei de afișare 3D ultra-realiste într-o pereche de ochelari care să funcționeze o zi cu doar o singură încărcare. Faptul că Naomi Gleit, head of product la Meta, menționa în noiembrie anul trecut la Web Summit că utilizatorii se vor bucura de metaverse în 2D pe PC, telefon sau tabletă înainte de a-l purta pe chip arată că trebuie să mai așteptăm puțin înainte de a putea face primii pași în această lume virtuală.

Desigur, asta nu înseamnă că, dacă Web3 eşuează, ideea metaverse-ului va fi neapărat abandonată. Acest concept gigantic are suficiente posibilităţi ca să fie realizat prin modalităţi care nu au nicio legătură cu Web3. Cu toate acestea, scepticii care văd Web3 ca pe un sistem de a face bani rapid, deja pe moarte, sunt tentaţi să respingă şi metaverse-ul, ceea ce nu ar fi corect. Web3 nu ar trebui să fie văzut ca singurul mod de a realiza acest vis, ci pur şi simplu ca o cale către el. Și, prin urmare, Metaverse-ul va trebui să-şi găsească alte căi de a se manifesta, astfel încât această lume virtuală să devină realitate așa cum dorește Zuckerberg.

Cu toate acestea, pe măsură ce tehnologia avansează, devine tot mai clar că ne putem aștepta ca această interacțiune și imersiune să fie îmbunătățite. Este firesc că lumea virtuală va avea în continuare un impact asupra lumii fizice și că acestea vor fi tot mai interconectate. Încă este prea devreme pentru a ști dacă această lume virtuală se va potrivi cu viziunea lui Mark Zuckerberg. Sau că aceasta va fi adusă de către una dintre companiile de tehnologie de astăzi, sau chiar dacă aceasta va avea numele de metaverse. Indiferent cum va arăta, ar putea fi minunată (sau distopică, sau ambele), într-un fel pe care încă nu-l înțelegem. Cu toate acestea, până când această lume virtuală va deveni mai vizibilă la orizont, de ce să ne pierdem prea mult timp gândindu-ne la un viitor care s-ar putea să nu se întâmple niciodată?

Marian Mărian

Marian prezintă un interes ridicat față de marketingul digital. Acesta consideră că internetul e un mediu minunat care oferă oportunități nelimitate utilizatorilor de a se dezvolta și de a-și exprima creativitatea. Cu o experiență vastă în copywriting, Marian a redactat articole pentru revista online de ştiri şi informaţii tehnologice BetIT, în perioada 2016-2018. Apoi, din 2019, Marian a preluat rolul de Redactor-șef adjunct și SEO Specialist în cadrul portalului de ştiri şi informaţii IT&C intitulat GEEKI. Pe lângă capabilitățile sale de gândire critică, fiind capabil să facă diferența între corelație și cauzalitate în domeniul SEO, acestuia îi place, de altfel, să scrie articole despre diverse subiecte ce țin de tehnologie, știință și divertisment.

Articole similare