SOCIAL MEDIA, MAI PUTERNIC DECAT TV-UL

Campaniile publicitare de pe TV au fost, timp de decenii, principalul mijloc prin care companiile ajungeau la consumatori. Cu toate acestea, odata cu aparitia internetului si a retelelor sociale, peisajul publicitar s-a schimbat dramatic. Astazi, companiile au la dispozitie un arsenal vast de platforme digitale pentru a-si promova produsele si serviciile.

Evolutia campaniilor publicitare

Campaniile publicitare de pe TV au fost, timp de decenii, principalul mijloc prin care companiile ajungeau la consumatori. Cu toate acestea, odata cu aparitia internetului si a retelelor sociale, peisajul publicitar s-a schimbat dramatic. Astazi, companiile au la dispozitie un arsenal vast de platforme digitale pentru a-si promova produsele si serviciile.

Aceasta comparatie, intre Social Media si TV, este facuta la nivel de campanii publicitare, si de impactul lor asupra celor care le vizioneaza, si actiunile care urmeaza sa fie facute dupa vizualizare.

In ultimii 4 ani, Social Media a devenit din ce in ce mai utilizat, prin prisma diferitelor perioade prin care am trecut cu totii, fiind necesar sa respectam anumite reguli pentru siguranta sanatatii, sau alte contexte asemanatoare. Acest lucru a dus, alaturi de multi alti factori, la dezvoltarea modului de comunicare online. S-a dezvoltat astfel si conceptul de “scrolling” prin care fiecare persoana petrecea ore in sir pentru a vizualiza videoclipuri pe TikTok, sau reels-uri pe Instagram si Facebook.

In acest articol, vom scoate in fata avantajele si dezavantajele pentru Social Media si pentru TV, si le vom compara pentru a putea observa care este mai benefica pentru promovarea unor servicii sau produse ale unui business.

Ce impact crezi ca au campaniile publicitare asupra unui business?

Incepem cu Social Media, care reprezinta pentru utilizatorii din Romania, Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn si asa mai departe. In general, fiecare reclama este conceputa pentru a indeplini un obiectiv stabilit de catre business.

Exista mai multe avantaje pentru business, atunci cand lansezi o campanie de promovare in aplicatiile de Social Media:

Reclamele pot fi vizualizate in Social Media in orice moment al zilei si de oriunde, nu este necesar un spatiu de la care sa le vizionezi. Se pot vizualiza de pe orice device, adica telefon, laptop, pc, sau tableta.

Genereaza reactii, care pot fi vizibile. Asta inseamna ca persoanele care vizualizeaza, pot aprecia reclama, pot adauga comentarii sau chiar o pot distribui.

Pot genera interes, astfel, vei primi mesaje sau apeluri cu intrebari despre ceea ce vinzi.

Prin reclama, utilizatorul poate face o achizitie direct in site-ul business-ului tau.

Poti face analiza de piata cu privire la publicul care vizualizeaza reclamele, si il poti segmenta dupa diverse categorii cum ar fi varsta, interese, gen, chiar si dupa locatie.

In functie de reactiile utilizatorilor, poti concepe campanii tintite pentru fiecare segment de public, cu un continut autentic pliat pe domeniul tau de activitate.

In general, Social Media este mai “consumat” decat TV-ul, ceea ce face ca numarul de vizualizari ale reclamelor sa fie unul mai mare in online.

Planificarea bugetului de promovare este la alegerea ta, in functie de obiectivele pe care le stabilesti, poti aloca suma potrivita.

Orele la care se difuzeaza aceste reclame, pot fi setate inca de la inceput, pentru a nu cheltui bani pentru afisarea in perioadele nepotrivite.

O reclama se poate realiza utilizand tools-uri de editare a imaginilor si a videoclipurilor, fie ca sunt ele free sau platite.

Social Media ofera acces la date detaliate si in timp real despre performanta campaniilor, permitand marketerilor sa ajusteze rapid strategiile pentru a imbunatati rezultatele.

Punctele slabe sunt prezente si in Social Media, dar doar daca anumiti pasi nu sunt indepliniti corect. Aceste puncte slabe sunt:

Tintirea incorecta a publicului catre care te adresezi. Trebuie sa stabilesti inca de la inceput care este publicul ideal, care va achizitiona serviciile sau produsele tale.

Pot exista si reactii negative pe paginile de socializare. Cel mai bine este sa raspunzi prompt si sa intelegi orice perspectiva a utilizatorului.

Generarea unui cost mare per click. Asigura-te ca ai un cost per click care sa avantajeze cheltuielile in raport cu obiectivul tintit.

Desi lasat de multe ori doar ca sunet de ambient, si TV-ul are cateva avantaje, in special, in vederea dezvoltarii unei imagini de brand:

Reclamele sunt vizualizate in general, in momentele de pauza dintre filme sau emisiuni, deci exista posibilitatea ca acestea sa genereze un impact asupra oamenilor si sa starneasca interes fata de un produs sau serviciu.

Publicul care petrece mai mult timp la TV este tintit catre varste mai mari, peste 40 de ani. Acest tip de public, reprezinta adesea, o putere mai mare de cumparare, in piata.

Reclama daca este difuzata de mai multe ori, poate fi memorata si la un moment dat, oamenii vor empatiza cu brandul tau.

Dar, campaniile televizate au si dezavantaje, care pot afecta rezultatele business-urilor:

Se aloca bugete foarte mari pentru difuzarea unei reclame, si pentru crearea ei in prealabil.

Nu poti aprecia numarul de persoane care vizualizeaza reclama la TV.

Reclamele TV nu iti aduc direct cumparatori in site sau in magazin, si nu poti face o analiza asupra rezultatului investitiei.

Daca vrei un feedback referitor la produsele sau serviciile tale, utilizatorii nu pot exprima o parere care poate fi vazuta si de alti oameni.

Reclamele pe Social Media sunt foarte flexibile si pot fi ajustate rapid in functie de feedback si performanta. Campaniile pot fi modificate sau oprite in timp real. Televiziunea nu ofera aceeasi flexibilitate, schimbarile in campanii necesitand timp si resurse semnificative.

Exemplu referitor la alocarea unui buget pentru realizarea unei reclame

Estimam ca ai un buget de 4000 de euro si nu stii cum sa il gestionezi, daca ar fi util sa il folosesti pentru promovarea in online sau pentru o reclama televizata.

Incepem cu reclama TV si vedem ce costuri implica.

Pentru crearea reclamei, costul minim pe care il poti aloca este intre 2000 si 3000 euro. O reclama foarte buna are ca si durata de difuzare, intre 10 si 15 secunde. Aceasta suma acopera partea de script, filmare, editare, si alte costuri de productie.

Pentru difuzarea ei pe TV, este necesar un cost intre 1000 si 2000 euro, in mare parte, pentru posturile de televiziune locala, sau pentru orele de difuzari slabe. Este foarte important ca reclama ta, sa fie vizualizata in anumite intervale orare, in care audienta este crescuta, insa un buget mic nu iti poate permite acest lucru.

Reclama in Social Media poate fi extinsa pe mai multe platforme: Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Snapchat, Pinterest, sau alte aplicatii, in functie de piata ta.

Bugetul pentru Facebook/Instagram este unul singur, deoarece campaniile se pot realiza simultan prin Meta Business Suite – Facebook Ads Manager. Se pot concepe si campanii separate dar se stabileste un buget separat pentru fiecare platforma. Pentru Facebook si Instagram, este suficient sa aloci 1000 euro in prima luna sau in primele doua luni, pentru o perioada de test, in functie de obiectivele pe care le ai.

Poti selecta diferite date, pentru a tinti concret ce audienta vrei sa ai, dupa date demografice, interese si comportamente. Materialul pentru reclama, poate fi o imagine, un carusel de produse, sau un videoclip. Aceste tipuri de materiale nu necesita costuri mari de realizare.

Daca publicul tau tinta este B2B, cel mai bun mod de a te promova este realizarea unei reclame pe LinkedIn. Pe aceasta platforma, costurile sunt diferite si valoarea unei reclame este alta, fata de cele din Facebook, Instagram sau TikTok. LinkedIn promoveaza continutul informativ si comunicarea intre companii. Pentru inceput poti aloca 1500 euro pentru o reclama bine realizata, pentru a putea observa rezultatele in timp real. Poti eficientiza reclama in timpul difuzarii acesteia prin LinkedIn Campaign Manager.

TikTok este probabil cea mai “consumata” platforma de social media, la momentul actual. In ultimul timp, aceasta platforma este destinata tuturor categoriilor de varsta, si este ideal pentru a promova produse, si chiar si servicii.

Poti aloca un buget de 700-1000 euro pe un termen mai lung de 2 luni, pentru ca algoritmul de afisare este altul fata de celelalte platforme.

In urma exemplului mentionat anterior, acesta nu este general valabil pentru orice tip de business si nu garanteaza rezultatele asteptate intr-un termen scurt. Este doar un model de distribuire a unui buget. Fiecare mod de promovare are puncte tari si puncte slabe, in functie de eficienta reclamelor construite si de strategia optima pentru business-ul tau. Daca vrei sa imbunatatesti strategia de promovare in Social Media, poti apela la specialisti, alaturi de care vei gasi solutia optima, in ceea ce priveste alocarea de buget si alte nelamuriri.

Impactul asupra consumatorilor

Campaniile de promovare din televiziune si Social Media influenteaza consumatorii in moduri diferite. Televiziunea, cu spoturile sale bine concepute si povestile emotionante, poate crea asocieri puternice si durabile cu brandul. Social Media, in schimb, permite o interactiune continua si personalizata, care poate construi relatii mai puternice cu utilizatorii.

Dupa cum se poate observa, in urma prezentarii avantajelor si dezavantajelor pentru Social Media si TV, este clar ca promovarea online este mult mai avantajoasa pentru business-uri, fie ca sunt mici, medii sau mari, chiar daca impactul emotional al TV-ului este mult mai mare.

Ce este cu adevarat important, inca de la inceput, este sa stii foarte bine ce mesaj vrei sa transmiti si daca este inteles de utilizatorii tai. Si un lucru este esential, cum transmiti acest mesaj, pentru ca este nevoie ca emotiile sa sparga ecranele, fie ca sunt de smartphone, fie ca sunt ecrane TV, pentru a putea impacta utilizatorul sa cumpere produsele sau serviciile tale.

Lasă un comentariu

Share to...