Sigur ai auzit până acum de digital marketing și ai observat că există mai multe tipuri de specialiști care activează în acest domeniu. În era digitală, marketingul s-a transformat, dintr-o simplă modalitate de a promova produse și servicii, într-un întreg sistem de canale de comunicare a mesajelor de promovare. Acestea sunt complementare și interconectate, deci și specialiștii respectivi trebuie să colaboreze pentru a obține cele mai bune rezultate. Ei sunt responsabili pentru dezvoltarea și implementarea strategiilor de marketing online pentru fiecare canal în parte, iar scopul lor final este să aducă noi clienți online și să îî fidelizeze. Dacă îți dorești să activezi în acest domeniu, este bine să știi că există cursuri de marketing digital care reprezintă un start perfect pentru noua ta carieră. Înainte de orice, însă, trebuie să știi în ce constă această profesie. În articolul de astăzi, vom explora principalele domenii de activitate ale specialiștilor în marketing digital: content marketing, SEO, SEM, social media marketing și e-mail marketing.
Content marketing
Content marketing-ul este coloana vertebrală a strategiei de marketing digital. Specialiștii în gestionarea acestui canal creează și distribuie conținut relevant, atrăgător și valoros pentru a angaja un anumit public, cu scopul de a genera conversii – fie ele vânzări, descărcarea unor fișiere, susținerea unor cauze sau altele asemănătoare. Acest conținut poate include articole de blog, video-uri, infografice, e-books, podcasturi și combinații între acestea.
Un specialist în content marketing trebuie să aibă abilități excelente de scriere creativă și de comunicare, să înțeleagă nevoile și interesele publicului țintă și să fie capabil să creeze conținut care să vină în întâmpinarea acestor nevoi. De asemenea, el trebuie să fie familiarizat cu diferite platforme și canale de distribuție a conținutului.
SEO și SEM
Optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO) și marketingul prin motoarele de căutare (SEM) sunt două componente esențiale ale marketingului digital. SEO se referă la procesul de optimizare a site-ului web și a conținutului acestuia pentru a apărea cât mai sus în rezultatele organice ale motoarelor de căutare. SEM, pe de altă parte, implică utilizarea publicității plătite pentru a obține vizibilitate în rezultatele căutărilor efectuate cu ajutorul motoarelor de căutare. În România, cel mai relevant motor de căutare este Google și el dictează, deci, direcția de optimizare în ambele cazuri.
Un specialist SEO trebuie să știe cum să identifice cele mai relevante cuvinte cheie prin care utilizatorii caută produsul sau serviciul pe care îl promovează. El trebuie să optimizeze în consecință paginile web și să atragă link-uri de calitate către site-ul pe care îl promovează.
În ceea ce privește SEM, ca și în cazul SEO, specialistul trebuie să identifice cele mai relevante cuvinte cheie pentru site, dar și să creeze și să gestioneze campanii de publicitate plătită folosind platforme precum Google Ads, să analizeze performanța acestora și să facă ajustări pentru a maximiza profitul.
Social media marketing
Social media marketing-ul implică utilizarea platformelor de socializare pentru a promova produsele și serviciile unei companii. Cele mai utilizate astfel de platforme sunt Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, TikTok și Pinterest, fiecare având alt tip de public, deci mesajele de promovare trebuie adaptate în consecință. Un specialist în social media marketing trebuie să dezvolte strategii care să atragă și să activeze publicul țintă, să creeze și să posteze conținut relevant și să gestioneze interacțiunile cu respectivul public.
Pe lângă toate acestea, specialistul monitorizează și analizează performanța campaniilor și ajustează mesajele în funcție de datele obținute. El este și persoana care răspunde la comentarii și la mesajele primite prin intermediul acestor platforme.
E-mail marketing
E-mail marketing-ul este una dintre primele ramuri ale marketingului digital și își păstrează în continuare relevanța, fiind un canal direct și personalizat de comunicare cu clienții. Un specialist în e-mail marketing trebuie să creeze și să gestioneze campanii pentru acest canal, să crească listele de abonați și să segmenteze eficient aceste liste pentru a trimite mesaje relevante și personalizate.
Campaniile de e-mail marketing pot include scurte buletine informative, oferte speciale, invitații la evenimente și multe altele. Specialistul trebuie să aibă abilități de scriere creativă, dar și cunoștințe de bază de html pentru a face eventuale modificări în layout-ul mailurilor. El trebuie să știe cum să utilizeze diferite instrumente de automatizare pentru a trimite aceste mesaje. Ca toți ceilalți specialiști, el trebuie să analizeze performanța campaniilor, să monitorizeze ratele de deschidere și de click și să facă ajustări pe parcurs pentru a îmbunătăți rezultatele.
Toți acești specialiști trebuie să lucreze împreună, complementar, pentru a livra mesaje congruente și pentru a menține imaginea brandului pentru care lucrează. Sigur, o persoană se poate ocupa de mai multe canale odată, însă, cel mai adesea, există responsabili diferiți pentru fiecare în parte. Totuși, fiecare dintre ei are cunoștințe despre toate celelalte laturi ale marketingului digital și poate oferi informații relevante pentru ceilalți specialiști.
Acum, că știi câte joburi sunt, de fapt, implicate în marketingul digital și știi în ce constă fiecare, poți decide către care îți dorești să te îndrepți pe viitor pentru a fi mereu relevant pe piața de digital marketing.
Credite foto: unsplash.com