CATL, gigantul chinez, lider al producției de baterii pentru mașinile electrice, a decis să participe la războiul prețurilor inițiat de Tesla. Acest lucru se datorează unei reduceri de preț foarte mari la bateriile sale, însă doar pentru un grup select de producători chinezi. Această practică anticoncurențială ar putea avea ca scop înlăturarea Tesla? Până în anul 2022, CATL a furnizat echipamente pentru 37% din mașinile electrice produse la nivel mondial. Acest lucru face ca compania chinezească să fie liderul industriei, cu mult în fața LG-ului din Coreea și rivalului chinez BYD, amândoi împreună având 13.6% cotă de piață. Gigantul chinez își propune să profite de poziția sa privilegiată față de concurenți și să își crească cota de piață. Cum? Prin scăderea drastică a prețurilor, pentru a urma tendința inițiată de Tesla la începutul acestui an.
Potrivit surselor media asiatice, 36kr, CATL se pregătește să lanseze un program special care ar reduce considerabil costurile de producție ale mașinilor electrice pentru partenerii săi. În mod mai concret, compania ar oferi o reducere de preț pentru bateriile produse și vândute către anumiți fabricanți locali. În prezent, o tonă de litiu este comercializată în jurul a 470.000 de yuan-i, echivalentul a 64.000 de euro. Programul CATL ar acorda partenerilor săi speciali un preț de cumpărare de 200.000 de yuani pe tonă, echivalentul a 27.000 de euro. Pentru asta, producătorii vor trebui să semneze un contract pe 3 ani cu CATL și să își asigure cel puțin 80% din baterii de la gigantul chinez.
În pofida faptului că prețul bateriilor produse de CATL s-a majorat cu aproximativ 40%, CATL a reușit, împotriva tuturor așteptărilor, să-și majoreze profitul acestei activități, datorită creării unui sistem de variație automată a prețurilor, conectat direct la prețul materiilor prime. Astfel, în urma cererii venite din partea producătorului de baterii, furnizorii de materii prime au fost nevoiți să reducă prețul de vânzare al produselor lor, pentru a ajuta CATL să reducă costurile de producție. Acest lucru a condus, în final, la o scădere a costului de producție mult mai mare decât s-ar fi așteptat.
Acest lucru a permis companiei chineze să facă reduceri de preț țintite pentru partenerii săi preferați. Astfel, media din Asia citează pe producătorii auto Li Auto, Nio, Huawei și Zeekr ca fiind cei care beneficiază de aceste reduceri. Ce au în comun aceste companii este că oferă mașini electrice ultra-inovatoare, precum Zeekr 001, cu o autonomie de 1000 de km. De asemenea, Huawei Avatar 11, dotat cu tehnologie de ultimă generație. Aceste reduceri de preț se consideră că vor fi folosite pentru a sprijini inițiativele de a face vehiculele electrice mai accesibile și mai apropiate de publicul larg.
Ținând cont că prețul bateriei reprezintă elementul preponderent în ceea ce privește prețul final al unei mașini electrice, acest proiect ar putea cu adevărat schimba piața, dacă va ajunge să fie implementat. În prezent, se estimează că 1 kWh din baterie costă aproximativ 100$ pentru a fi produs. Acest lucru înseamnă că una cu o capacitate de 75 kWh ar costa în jur de 7500$ (sau aproximativ 7000 de euro). Dacă se adaugă marja și taxele, acest preț poate fi dublat. O astfel de inițiativă ar putea reduce dramatic prețurile mașinilor electrice, în special datorită marilor branduri care ar răspunde pozitiv acestei provocări.
Prin reducerea prețului de achiziție, CATL le oferă partenerilor săi posibilitatea de a reduce prețul de vânzare al mașinilor electrice cu mii de euro, fără a afecta marja și, implicit, profitul. Acest lucru le oferă partenerilor o armă în războiul prețurilor care se anunță a fi feroce, lansat de Tesla prin scăderea prețului Modelului 3 și Modelului Y cu mai mult de 10.000 de euro, scădere drastică a prețurilor care poate pune presiune pe companiile concurente, care vor fi nevoite să își adapteze produsele și strategia de prețuri pentru a rămâne în joc.
Cu toate acestea, se pune problema dacă acest proiect este chiar merituos dacă se adresează strict anumitor parteneri privilegiați. Ar fi just și echitabil ca un proiect să fie stabilit pentru a servi unor mari jucători din industrie, precum Tesla, dar și compania chineză BYD (care este a doua pe piața de mașini electrice, după Tesla și competitorul CATL)? Se poate vedea și ca o încercare a Chinei de a pune obstacole în calea jucătorilor europeni sau americani. Acestora le revine interesul de a-și reindustrializa țările masiv pentru a produce baterii cu litiu (sau baterii fără litiu). Multe proiecte sunt în desfășurare în Europa, fie cu Volkswagen sau Northvolt, dar și în Statele Unite cu Ford și… CATL! De asemenea, se pune problema dacă aceste proiecte sunt viabile și dacă vor reuși să se ridice la înălțimea așteptărilor. Cu toate acestea, este evident că există un interes crescut în a reindustrializa și a produce componente pentru baterii de mașini electrice și baterii cu litiu local, în încercarea de a face față dominației Chinei pe această piață.