Când se schimbă distribuția mașinii?

Când se schimbă distribuția mașinii

Când se schimbă distribuția mașinii? Dacă ești conducător de autovehicul, nu trebuie să fii expert în mecanică și nici nu trebuie să știi toate detaliile tehnice ale mașinii tale (bineînțeles, cu cât ești mai pasionat și interesat de domeniu, cu atât mai mult vei ști ce trebuie să verifici, constant, la mașina ta). Cu toate acestea, probabil toți șoferii știu că schimbarea distribuției mașinii este absolut obligatorie, indiferent de cheltuielile presupuse de acest lucru (mai ales în cazul unei mașini la mâna a doua).

Ce este distribuția unei mașini?

Este acea componente care definește, pe scurt, durata de viață a motorului și este alcătuită din totalitatea pieselor implicate în controlarea timpilor de ardere ai combustibilului folosit (benzină sau motorină) și de schimbul de gaze de la nivelul cilindrilor. Kitul de distribuție cuprinde o curea dințată cu rol în antrenare, o rolă de ghidare și una de întindere (mai există cazuri în care acest kit mai cuprinde și o pompă de apă).

Autovehiculele dispun de 2 tipuri de distribuție: pe curea și pe lanț (aceasta fiind, de regulă, mult mai durabilă în timp). Datorită funcției majore pe care o îndeplinește și a compomentelor integrante, schimbarea distribuției mașinii este destul de costisitoare, însă obligatorie. Pe lângă schimbarea distribuției propriu-zise, există și componente suplimentare (curelele de transmisie, extensii necesare) care trebuie, de asemenea, schimbate. 

Când se schimbă distribuția mașinii (pe curea)?

De obicei, prima înlocuire a kitului de distribuție se face atunci când kilometrajul mașinii atinge pragul de 90.000 de km, iar următoarele se realizează o dată la 60.000 de km. Cu toate acestea, timpul de uzură al curelei de distribuție depinde în totalitate de modul în care este condusă mașina și de calitatea străzilor pe care se circulă. Elementele care presupun înlocuirea obligatorie sunt: 

  1. Rolele de întindere, pompa de apă și cureaua de distribuție – acestea se schimbă în același timp, prima dată la 90.000 de km, apoi la 60.000 de km;
  2. Pinioanele danturate ale axului cu came și ale arborelui cotit, care sunt cuplate la cureaua de distribuție – acestea se schimbă după aproximativ 180.000 de km.

După cum am spus, toate aceste date sunt orientative și, de cele mai multe ori, trebuie să te adresezi unui service tehnic autorizat pentru a avea certitudinea unor astfel de informații. Mai mult decât atât, este important să acorzi atenție mașinii tale și modului în care aceasta se comportă, întrucât poți observa indicii comune care îți transmit că este cazul să schimbi cureaua de distribuție:

  1. Cureaua de distribuție a mașinii prezintă semne evidente de uzură și pare mult prea învechită;
  2. Atunci când pornești mașina, aceasta scoate un sunet ciudat și înfundat, cu trepidații;
  3. Are loc scurgere de ulei în zona curelei de distribuție și evacuarea a prea mult fum;
  4. Experiența conducerii este mult prea greoaie, încetinită;
  5. Mașina se oprește brusc.

Când se schimbă distribuția mașinii (pe lanț)?

După unii profesioniști, distribuția pe lanț este mult mai durabilă decât cea pe curea, întrucât unele kituri de distribuție pe lanț mai conține și alte elemente care creează un complex mecanic mult superior distribuției pe curea: distribuția pe lanț este independentă de pompa de apă și nu este necesară înlocuirea ei odată cu lanțul (așa cum se întâmplă în distribuția pe curea), include și ghidaje pentru lanț, întinzătoare, roți dințate. Bineînțeles, prețul unei astfel de distribuții este mult mai ridicat, însă acoperă eventualele costuri necesare în cazul schimbării periodice a distribuției pe curea. 

Conform diferitelor date, distribuția pe lanț se comportă mult mai bine uzurii față de distribuției pe curea. Cu toate acestea, distribuția pe lanț necesită înlocuire atunci când kilometrajul a cuantificat 180.000-300.000 de km. Cu toate acestea, specialiștii recomandă verificarea constantă a distribuției, întrucât aceasta poate prezenta urme de uzură, depuneri de substanțe și alte disfuncționalități de ordin tehnic. 

Acestea sunt câteva indicii comune care îți pot da de înțeles că trebuie să schimbi distribuția mașinii, dacă aceasta este pe lanț:

  1. Mașina scoate zgomote nefamiliare în timpul mersului, atunci când este turată, cât și la schimbarea vitezelor de mers;
  2. Atunci când folosești frâna de motor, aceasta produce un zgomot pronunțat a cărui sursă se află în partea dreaptă a motorului;
  3. Motorul consumă mai mult combustibil decât de obicei, pe aceleași distanțe de deplasare;
  4. Experiența conducerii este mult încetinită;
  5. Mașina se oprește brusc. 

Acestea ar fi momentele când se schimbă cureaua de distribuție, deși, după cum am spus, cel mai adecvat ar fi să vă adresați unui personal tehnic recomandat și unui service auto autorizat. Este extrem de important ca distribuția mașinii să fie intactă din punct de vedere tehnic și să nu prezinte semne evidente de uzură care să îi afecteze integritatea funcțională, fie că este pe curea sau lanț. Când se schimbă distribuția mașinii?

Numele meu este Cioată Andrei, sunt student și sunt pasionat de scris. În ultimii ani am publicat trei cărți (proză și poezie) și, de asemenea, dețin un blog de recenzii de cărți cu o vechime de mai bine de 7 ani. Îmi place să mă documentez și să citesc din toate domeniile de activitate, în ideeade a-mi lărgi sfera de cunoștințe. Într-o lume specializată, vreau să cred că generaliștii întotdeauna vor triumfa. Mai ales când internetul îți pune la dispoziție atât de multe informații - trebuie să știi pe care să le alegi și cărora să le oferi creditul tău. De aceea, să redactez articole reprezintă nu doar o activitate pe care o fac cu plăcere și seriozitate, ci și una datorită căreia aflu tot mai multe despre acest ocean nemărginit al informațiilor care este internetul!

Lasă un comentariu

Share to...