Pentru cineva care nu a mai avut de-a face în trecut cu condusul unui autovehicul, în primă instanță se poate dovedi o experiență destul de provocatoare încercarea de a porni o mașină și de a o conduce. Bineînțeles, aceste deprinderi practice se învață sub îndrumarea adecvată și viabilă a unui instructor auto cu pregătire în domeniu, în general la școala de șoferi în cadrul căreia optezi să urmezi cursurile teoretice și practice de conducător auto. Recomandat este ca înainte de a te urca la volanul unei mașini, să ai măcar câteva idei principale referitoare la modul în care aceasta trebuie condusă, pentru a evita situațiile neplăcute în care te blochezi în fața pedalelor și a diferitelor manevre pe care trebuie să le întreprinzi pentru a o pune în funcțiune.
Mecanica conducerii unui autovehicul nu trebuie doar studiată, ci și învățată. Iar nimic nu este mai de preț decât experiența practică. Acestea sunt și motivele pentru care, evident, orice școală de șoferi îți pune la dispoziție un mentor care să te învețe și să te îndrume în demersul obținerii unui carnet de conducător valabil. Deși există și mașini cu cutii de viteză automate (care prezintă doar 2 pedale – accelerația în partea dreaptă, pedala de acționare a frânei în partea stângă), majoritatea școlilor de șoferi se fac pe mașini cu cutii manuale (respectiv, cu 3 pedale). Cu toate acestea, dacă vrei să te familiarizezi cu noțiunile referitoare la cum se folosesc corect pedalele mașinii, iată câteva sfaturi și lucruri pe care le-ai putea lua în considerare.
Ordinea pedalelor
Pedalele unei mașini sunt în număr de 3 (sau 2, la mașinile cu cutii automate). Pedala din stânga este reprezentată de ambreiaj, cea din mijloc reprezintă pedala care acționează frâna autovehicului, iar cea din dreapta reprezintă accelerația. Modalitatea specifică de acționare al acestora trebuie să fie învățat sub îndrumarea avizată a instructorului auto.
Acționarea pedalelor
Pedalele unei mașini se acționează doar cu privirea îndreptată spre drum, nicidecum privindu-le pe acestea. Bineînțeles, vei fi capabil să execuți astfel de manevre doar după ce deții abilitățile practice de orientare și vei ști cum se folosesc corect pedalele mașinii.
Acționarea ambreiajului
Pedala de ambreiaj (cea din partea stângă) trebuie apăsată ferm, fiind manevrată doar cu talpa piciorului stângă și fără a sprijini partea plantară a piciorului (călcâiul) pe podea. Pedala de ambreiaj se folosește doar atunci când are loc schimbarea vitezelor sau când aceasta se scoate din viteză. De asemenea, piciorul stâng nu trebuie să apese ambreiajul în timpul deplasării autovehiculului. Pedala de ambreiaj servește la transferul cuplului roților, ceea ce îți permite să conduci mașina.
Acționarea frânei
Pedala de frână (cea din mijloc) se acționează cu talpa piciorului drept, sprijinind partea plantară a piciorului (călcâiul) în podea. În funcție de ce dorești să faci, acționarea acesteia are drept rezultat încetinirea treptată sau oprirea propriu-zisă a automobilului. Pedala de frână transmite autovehiculului necesitatea opririi (bruște) sau scăderii vitezei de mișcare.
Acționarea accelerației
Pedala de accelerație (cea din dreapta) se acționează cu talpa piciorului drept, în timp ce partea plantară a piciorului (călcâiul) este ținut în podea. Aceasta se acționează pe toată durata conducerii autovehiculului (este responsabilă de pornirea mișcării) și, în aceeași măsură, se poate folosi pentru a accelera viteza autovehiculului (până la o anumită turație, fiind apoi necesară schimbarea vitezelor cu ajutorul schimbătorului). Într-un fel, pedala de accelerație este cea care „anunță” mecanismul mașinii că trebuie să intre în funcțiune, sporind furnizarea de aer-combustibil.
După cum am spus, astfel de deprinderi trebuie învățate și exersate sub îndrumarea unui instructor auto pregătit în domeniu. Este foarte important ca, înainte de a intra în trafic, să cunoști temeinic cum se folosesc corect pedalele mașinii, modul de funcționare al acestora, precum și mecanica care este pusă în funcțiune prin acționarea fiecărei pedale în parte.