Tesla, gigantul auto care a revoluționat industria automobilelor electrice, se află din nou sub lupa Administrației Naționale pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) din Statele Unite. De această dată, este vorba despre o nouă versiune a sistemului său de asistență pentru șoferi, denumit Pilot Automat. Această versiune le permite șoferilor să conducă vehiculul fără a aplica vreun cuplu la volan, ceea ce a stârnit îngrijorări legate de siguranța traficului.
Pe 26 iulie, NHTSA a trimis o scrisoare companiei Tesla, cerând răspunsuri la o serie de întrebări despre această nouă caracteristică. Tesla a fost rugată să răspundă până pe 25 august, dar până în prezent nu există informații despre dacă compania a respectat acest termen. În scrisoarea sa, NHTSA a subliniat că orice caracteristică care permite șoferilor să renunțe la volan poate reprezenta un risc de siguranța fără monitorizare adecvată a șoferului. Agenția este îngrijorată de faptul că această caracteristică este acum cunoscută de public și poate duce la neglijență din partea șoferilor și la o supraveghere inadecvată a sistemului Pilot Automat.
Investigații anterioare și preocupări actuale
Această scrisoare vine în contextul în care Tesla se află deja în mijlocul unei investigații de doi ani legate de incidente în care vehiculele echipate cu sistemul Pilot Automat au lovit vehicule de urgență staționate. Se așteaptă ca această investigație să se încheie în curând. În același timp, reglementatorii analizează și alte probleme legate de Tesla, cum ar fi centurile de siguranță, volanele și problemele de „frânare fantomă”.
Manualul pentru șoferi pregătit de Tesla subliniază că mâinile șoferilor trebuie să rămână pe volan atunci când se utilizează caracteristici de asistență pentru șoferi, cum ar fi Pilot Automat și Full Self-Driving (FSD). Dacă șoferii își îndepărtează mâinile de pe volan pentru o perioadă lungă de timp, sistemul emite o serie de avertismente sonore.
Sisteme de monitorizare a șoferilor și moduri neautorizate
Sistemele de asistență pentru șoferi, cum ar fi cele de la Ford și General Motors, se bazează pe sisteme robuste de monitorizare a șoferilor, care includ camere și alți senzori pentru a se asigura că șoferii își mențin atenția asupra drumului. De exemplu, sistemele BlueCruise de la Ford și Super Cruise de la General Motors pot fi utilizate doar pe anumite drumuri. În schimb, Tesla permite clienților săi să utilizeze FSD pe drumuri locale, dar insistă ca mâinile să rămână pe volan.
Mai devreme în acest an, un hacker a descoperit o versiune a FSD care elimina necesitatea de a aplica forță la volan. Această versiune, denumită „Modul Elon”, nu necesită atingerea volanului. Nu este încă clar dacă NHTSA se referă la această versiune în scrisoarea sa.
Siguranța traficului este o prioritate majoră pentru toate părțile implicate, iar Tesla și NHTSA par să fie într-o cursă contra timp pentru a aborda aceste probleme. Cu toate acestea, este esențial ca șoferii să fie conștienți de responsabilitățile lor și să nu se bazeze excesiv pe tehnologie. Până la urmă, siguranța tuturor depinde de atenția și vigilența fiecărui șofer.
[SURSA]