Dacă există două țări de importanță majoră în istoria jocurilor video, acestea sunt Japonia și Statele Unite. Adevărați pionieri ai industriei, principalele console de jocuri video provin din cele două mari națiuni ale sale. Sega cu MegaDrive, MasterSystem sau Dreamcast. Microsoft cu Xbox-uri pe partea americană.
Dar și Nintendo cu NES, 64, GameCube, Wii sau chiar Switch pentru a numi doar câteva. La fel ca Sony cu PlayStation în Japonia. Aceste două țări împreună reprezintă mai mult de 40 de ani de istorie a jocurilor video. Desigur, Sony și Nintendo au avut un pumn destul de stratosferic în țara soarelui rasare de la lansarea consolelor lor. Dar în ultimul deceniu, PlayStation este pe calea schimbării. O impresie accentuată de lansarea PlayStation 5 în noiembrie anul trecut.
PlayStation și Japonia, un declin decisiv în anii următori?
Japonia este țara PlayStation. De la sosirea mărcii în 1996, Sony a obținut cifre imense de vânzări cu ajutorul consolelor sale. De la PS One la PS2, prin PSP (după un început laborios) sau PS3, fiecare lansare de console este un fenomen și au fost vandute milioane de unități.
Dar de un deceniu, lucrurile se schimbă. Sony a avut întotdeauna în față un jucator al industriei jocurilor video cu Nintendo, care nu pierde nici o lansare. Începând din 2005, Big N a început să ingroape consolele portabile Sony cu Nintendo DS.
La nivelul consolelor de acasă, Sony rezistă și se ridică în fața compatriotului său. Cu toate acestea, compania pare să-și fi schimbat strategia de la lansarea PlayStation 4. Sony Interactive Entertainment optează pentru decizii uimitoare care nu au nicio legătură cu vânzările de console din arhipelagul japonez, dar care arată clar voința PlayStation să schimbe cursul pentru anii care vor veni cu noi priorități.
Cu 240.000 de PS5 vândute în șase săptămâni în Japonia, consola a făcut „cel mai rău” început pentru vânzările de console PlayStation pe o perioadă echivalentă, cu excepția PSP. Acest lucru este încă de șase ori mai mare decât Xbox Series X și Xbox Series S pe același sol japonez, în ciuda scăderii prețurilor chiar înainte de lansarea noilor console Microsoft.
Deocamdată, PS4 a vândut doar 10 milioane de unități în Japonia din cele 110 milioane de console vândute în întreaga lume. O schimbare clară de strategie și pentru moment câștigătoare pentru Sony când vedem succesul enorm al PS4 și debutul PS5. Rămâne de văzut dacă această strategie va avea succes în timp.